31 oktober 2019

De nieuwe landelijke pleegzorgcampagne Openjewereld.nu is woensdag 30 oktober van start gegaan, na een spetterende aftrap op centraal station in Utrecht. Radio-dj Gijs Staverman, zelf pleegouder, onthulde de ‘noodbox’. Een levensgrote rode box, met daarin een kind (acteur). De noodbox staat symbool voor kinderen die niet veilig thuis kunnen opgroeien. Bij het aanraken van het glas, worden de geblindeerde ramen doorzichtig en vertelt het kind een aangrijpend verhaal.

De campagne Openjewereld.nu is een initiatief van Pleegzorg Nederland, gefinancierd door VWS, om meer mensen te interesseren voor het pleegouderschap, zodat elk kind zo thuis mogelijk kan opgroeien.

Er zijn dringend meer nieuwe pleegouders nodig. Tenminste 3.500 per jaar. Deze oproep doet Pleegzorg Nederland tijdens deze Week van de Pleegzorg  Het aantal nieuwe pleegouders neemt al jaren af. Dit heeft tot gevolg dat het vinden van de ideale match voor kinderen steeds minder goed lukt. Om meer kinderen, meer kansen te geven, zijn jaarlijks zijn 3.500 níeuwe pleegouders nodig. Eind 2018 waren er met 2.566 nieuwe pleegouders al bijna 1.000 te weinig.

Esther Overweter bestuurslid pleegzorg van Jeugdzorg Nederland waarvan Pleegzorg Nederland onderdeel is: “Kinderen die niet bij hun eigen ouders kunnen wonen willen we graag zo thuis mogelijk laten opgroeien. Als dat bij de eigen ouders niet kan, dan het liefst bij pleegouders. Pleegzorg doe je samen, met ouders, kinderen en pleegouders. Om kinderen met succes en duurzaam in een gezin te plaatsen, is een zorgvuldige match tussen kind en pleegouders cruciaal. Het tekort aan beschikbare pleegouders betekent helaas dat de beste match niet altijd mogelijk is.”

Bron: pleegzorg Nederland

Ben jij nog geen pleegouder? Doe de test op openjewereld.nu en ontdek de pleegouder in jezelf.

Dit nieuwsbericht delen: