14 april 2018

Door Lidewij Roes – Jeugdhulp- en aanmeldspecialist

Voor 2018 waren er bij Spirit allerlei verschillende aanmeldroutes. Die zijn nu teruggebracht tot één centraal aanmeldteam. Dit team screent per aanmelding alle informatie, maakt een samenvatting en kindprofiel, bepaalt inhoudelijk wat er nodig is om het resultaat te behalen en regelt de financiën. Er werken vier aanmeldspecialisten (jeugdspecialisten), twee aanmeldmedewerkers en twee registratiemedewerkers. Lidewij Roes, jeugdhulp- en aanmeldspecialist bij het aanmeldteam van Spirit:

‘Ik begrijp dat collega’s over het aanmeldteam soms denken ‘wat een rompslomp’, er is weer wat ‘tussen geplugd’, maar het is de beste mogelijkheid om hulp op maat te bieden. Deze route dwingt ons om breed te kijken, met een frisse blik en zonder reflex te werken.

Ik werkte vroeger bij Beter met Thuis (BMT). Daar werden eens twee meisjes aangemeld, zestien en zeventien, die thuis woonden met een incapabele vader. Die meiden regelden het best goed, ze hadden alleen geld tekort, waardoor er te weinig eten was. Toen dachten we: we moeten het omdraaien, er zou iemand moeten zijn die ze af en toe in huis helpt, in plaats van dat zij naar een BMT moeten. Maar het was onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Het liep stuk op allerlei randvoorwaarden.

Onlangs kregen we een aanmelding van een moeder met vier kinderen. Allemaal in het verleden al een keer uit huis geplaatst, via de Bascule kwamen ze nu weer bij ons binnen. Samen met de jeugdbeschermer, de behandelaar van de Bascule, de jeugdhulpspecialist en het aanmeldteam maakten we een plan. We wisten: uit huis plaatsen werkt niet. Dus nu draaien we het om: we gaan vervangende woonruimte voor de moeder zoeken, en we regelen een team van ambulant hulpverleners en gastvrouwen die tijdens de spitsuren de boel in huis draaiende houden. Zo hoeven de kinderen niet uit huis. We zijn nu gastvrouwen aan het werven. Of het lukt is de vraag, maar we worden in ieder geval niet door het systeem belemmerd. We mogen zelf bepalen wat nodig is om het resultaat te behalen.

‘Het loont om goed te kijken’

Soms betrekken collega’s ons al in een vroeg stadium, en dat is fijn! Zoals laatst bij een pleegkind dat dreigt uit een pleeggezin gezet te worden. De pleegouders houden het steeds minder goed vol. De hulpverlener wacht niet tot het echt niet meer gaat, maar vraagt ons nu al: wat kunnen we bedenken zodat deze jongen in het pleeggezin kan blijven? Volgende week vrijdag zitten we om de tafel om daar iets creatiefs op te bedenken.

Het loont om goed te kijken, en soms besteden we veel tijd aan een casus. Zoals een veertienjarig meisje dat nu in Hoenderloo zit en terug moet naar de regio. Het bleek dat ze in het verleden al veel hulp van Spirit had gehad, en dat haar broers hier ook bekend zijn. We vonden allerlei informatie die niet in de aanmeldstukken stond. Niemand had de tijd genomen – of gehad – om zorgvuldig naar haar geschiedenis te kijken. Ze is veertien, ze staat op een cruciaal punt in haar leven: we zijn het aan haar verplicht om dit nu goed te doen.

Dus is een collega op een vrijdag zes uur bezig geweest met het doorspitten van alle stukken en het maken van een tijdlijn van haar leven, met daarbij hypotheses. Op basis daarvan besloten we om haar niet direct terug bij haar ouders te laten wonen, maar in een gezinshuis te plaatsen, waarbij de gezinshuisouder samen met haar vader en moeder als co-ouders fungeren.

Dit is precies waar je het voor doet in de hulpverlening. Niet hup, door naar het standaardaanbod, niet werken vanuit een reflex, maar breed kijken en creatieve oplossingen zoeken. We zouden het liefst alle casussen op deze manier door willen spitten, maar helaas lukt dat nu met moeite slechts maar met een handjevol. We hebben nu in ieder geval afgesproken dat we minimaal één casus per week op deze manier gaan behandelen.

Contact met het Aanmeldteam? Ga naar Aanmelden en advies.

Dit nieuwsbericht delen: