Changemakers: jongeren geven advies

‘Een moeder ziet haar dochter schaars gekleed voor de webcam. Wat adviseer jij haar te doen?’ Drie changemakers, jongeren, geven advies.

Noami (15 jaar)
‘Straf je dochter niet! Verbieden leidt slechts tot stiekem doen. Probeer goed met haar te praten en haar de consequenties te laten inzien. De aanpak waarbij ouders een kidnapping in scène hadden gezet om hun dochter de gevaren van internet te laten inzien, vind ik te veel van het goede. Je kunt ook choquerende verhalen vertellen.’

Kim (15 jaar)
‘Ik zou mijn dochter als ik haar betrap voor de webcam in haar BH, op dat moment een beetje bozig aanspreken en vragen: ‘waarom doe je dat?’ Ik zou net zolang bij haar blijven tot ze praat. Als ze zegt dat andere vriendinnen het ook doen, bespreek ik dat met de andere moeders. Ik zou dat sowieso doen.’

Dennis (16 jaar)
‘Als het meisje schaars gekleed voor de webcam zit en praat met een jongen, zou ik eerst uit mijn slof schieten. ‘Wat is dit?!’ Ook leg ik een sanctie op. Het is zorgwekkend wat ze doet. Als ze aandacht zoekt, kan ze beter met jongens in gesprek gaan of activiteiten doen die zij ook leuk vinden, bijvoorbeeld voetbal of basketbal. Bouw een band op, maar niet op een negatieve manier.’

Jongeren bereiken andere jongeren

Naomi, Kim en Dennis zijn changemakers. Een changemaker is zich bewust van wat oké en niet oké is op het gebied van seks en relaties. Om zoveel mogelijk andere jongens en meisjes bewust te maken van stereotypen, ongelijkheid en het stellen van grenzen, onderneemt een changemaker acties. Dit kunnen grote acties zijn, maar ook een klein initiatief kan al veel helpen.

Zo testte Dennis als changemaker de Qpido-app ‘Watch my back’ om aan te geven waar je bent als je bijvoorbeeld alleen naar huis fietst ’s avonds. Naomi en Kim hebben mensen op straat geïnterviewd om bewustwording te creëren. Na het interview zeiden sommige dat ze beter zouden nadenken voor ze bijvoorbeeld ‘homo’ als scheldwoord zouden gebruiken.

WE CAN YOUNG-campagne

De changemakers zijn onderdeel van WE CAN Young-campagne en wordt in Amsterdam uitgevoerd door Qpido. De campagne strekt zich uit over heel Nederland en zelfs de wereld. Thema’s van WE CAN Young zijn: genderongelijkheid, seksualiteit, liefde, relaties en grenzen, seksueel grensoverschrijdend gedrag en homoseksualiteit.

‘Een moeder ziet haar dochter schaars gekleed voor de webcam. Wat adviseer jij haar te doen?’ Drie changemakers, jongeren, geven advies.
‘Een moeder ziet haar dochter schaars gekleed voor de webcam. Wat adviseer jij haar te doen?’

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *