Leren. De hele dag door.

In de herfstvakantie tóch naar school gaan. Dat kan sinds kort in de Koppeling. Ideaal voor jongens en meisjes met een studieachterstand, afwezigheid of die ergens beter in willen worden. ‘Geen drukke klas, maar ontspannen en huiselijk met koek en limonade’, zegt Cynthia Ehlers. Een geslaagd experiment dat onderdeel is van een landelijke ontwikkeling in JeugdzorgPlus: het geïntegreerde dagprogramma.

Jongens en meisjes leren de hele dag door van wat zij zien, horen en meemaken. Het is niet zozeer de vraag óf onderwijs, behandeling, talentontwikkeling en vrijetijdsbesteding in een dagvullend programma geïntegreerd moeten zijn. Het is eerder de vraag hóe je dat doet – in een gesloten setting waarin elke jongen en meisje uniek is en medewerkers wisselende diensten draaien.

Gezamenlijk verantwoordelijk

Het bieden van een uitdagend en aantrekkelijk dagprogramma waarin het kind en gezin centraal staan is een belangrijke voorwaarde. Maar boven kijf staat dat medewerkers – in álle functies en hoedanigheden – gezamenlijk zorg dragen en verantwoordelijk zijn voor het traject van een jongen of meisje. Alleen dan komt het ten gunste van hun persoonlijke leerlijn. ‘Weg met die eilandjes’, zegt Floor van der Linden, medewerker Vrije Tijd en Vorming dan ook niet voor niets. De implementatie van het geïntegreerd dagprogramma binnen de Koppeling gebeurt stapje voor stapje via opdrachten en evaluaties aan de hand van de vier pijlers van het positief leefklimaat; sfeer, ondersteuning, groei en geen repressie.

Floor bedacht tot voor kort met haar collega’s het dagprogramma tijdens de vakanties. ‘Als er geen school was, dan waren wij er. Nu gaan we het dagprogramma vanuit één groot team vormgeven. Dus samen met docenten en groepswerkers. In de vakanties, maar ook na school, in de middag en avond. In de Koppeling, maar ook daarbuiten.’

En zo kunnen jongens en meisjes geen 40 weken, maar 48 – en wie weet straks 52 – weken per jaar les volgen in de Koppeling. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap heeft hiervoor extra geld beschikbaar gesteld. In de herfstvakantie was het eerste experiment. Cynthia, voorheen groepswerker bij de Koppeling en sinds kort ambulant hulpverlener, bood samen met een docent van de Koppeling individuele ondersteuning: ‘Eigenlijk gewoon zoals je je eigen dochter begeleidt met haar huiswerk. De jongens en meisjes vonden het heel ontspannen, ondanks dat ze toch hebben gewerkt. De een ging aan de slag met Wiskunde, de ander met Engels. En je maakt eens een babbeltje over iets anders,’ zegt Cynthia.

Het effect

Wat levert een geïntegreerd dagprogramma precies op? Mirjam van der Velden, beleidsmedewerker bij de Koppeling: ‘Met een geïntegreerd dagprogramma vergroot je de leer- en behandelmotivatie bij jongens en meisjes en je levert een directe bijdrage aan een goede sfeer. Successen worden met de ouders of andere belangrijke personen gevierd. Het dagprogramma biedt een duidelijke structuur zonder repressie aan het ritme van de dag, de week, de maand en het jaar.’

Lees ook het verhaal van Mark: Op de Koppeling werkte hij keihard aan zijn Niveau 1 Entreediploma.

 

Leren de hele dag door

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *