Luister naar jezelf: primeur van rappers Mc Fit en Adje

Op woensdag 15 juli presenteren rappers Mc Fit en Adje de track en de clip‘Luister naar jezelf’. Het nummer gaat over bij jezelf blijven juist als de druk om stoer te zijn groot is. Bij het schrijven van het nummer hebben Mc Fit en Adje hulp gekregen van meer dan 4000 jongens via de campagne Beat the Macho. Veel jongens gaven aan last te hebben van de druk om jezelf als man te bewijzen.
‘Soms wil je doen wat een ander van je wil.
Maar zet alles dan op stil
en luister naar jezelf’

Onderdeel preventieve aanpak Qpido

‘Luister naar jezelf’ is gebaseerd op ervaringen van jongens. In workshops in het hele land discussieerden 70 jongens over mannelijkheid, relaties en jezelf zijn. Qpido, het seksespecifiek expertisecentrum van Spirit, heeft workshops georganiseerd voor Amsterdamse jongens. ‘Deze campagne is onderdeel van onze preventieve aanpak om jongens bewust te maken van groepsdruk en stoer doen. Ook jongens moeten weten dat ze geen dingen onder druk van vrienden hoeven te doen waar ze eigenlijk niet achter staan. In ons werk zien we dat deze thema’s erg leven, en dat alle jongens hier mee te maken hebben. Jongens mogen best weten dat het oké is om ‘nee’ te zeggen en dat ze naar zichzelf luisteren waar die grens ligt. Dit is iets heel belangrijks ter voorkoming van seksueel grensoverschrijdend gedrag en uiteindelijk loverboy praktijken’, vertelt Myrna Cleef, medewerker Qpido.
Volgens Myrna is deze campagne met detrack en clip van de rappers Mc Fit en Adje een slimme zet: ‘Dit sluit aan bij de jongens, waardoor ze ernaar willen luisteren. En er zit een hele duidelijke boodschap in!’

Mc Fit en Adje: ervaringsdeskundigen

Luister naar jezelf is een unieke samenwerking tussen Mc Fit en Adje. Beide rappers weten uit eigen ervaring hoe het is om onder druk van vrienden dingen te doen waar je eigenlijk niet achter staat.

Beat the Macho over echte mannen

Luister naar jezelf is het resultaat van de campagne Beat the Macho. Hiermee willen de organisaties Rutgers, Movisie en Soa Aids Nederland het stereotype beeld van de man als macho helpen doorbreken. De campagne richt zich op jongens tussen 12 en 18 jaar, de leeftijdsfase waarin de druk groot is om je als ‘echte man’ te gedragen.
Beat the Macho is een samenwerking van Kompaan en de Bocht, Sense Noord Nederland, Qpido, R-Newt, Social Work Breda, Centrum 1622 en Stichting de Schoor. En mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *