Koppeling College

Een vriendelijke jongen stelt zich voor. Netjes gekleed in een colbert. Zijn naam zoemde rond in de Koppeling, omdat het zo goed gaat. Op de Koppeling werkt hij namelijk keihard aan zijn Niveau 1 Entreediploma. Mark: ‘Bij een instelling buiten de Koppeling deed ik werkervaring op, maar ik had het idee dat het me niet meer opleverde dan alleen maar iets te doen te hebben.’

Ook zijn rijbewijs

Jacqueline Molenaar is docente bij het Koppeling College (onderdeel van Altra College), onderdeel van het behandelcentrum JeugdzorgPlus. Jacqueline regelde een sollicitatiegesprek met installatiebedrijf A. Hak. De functie sprak hem aan, hij werd aangenomen en kon vanuit de Koppeling de stage volgen. ‘Drie weken geleden gaf ik een presentatie. De directeur van Hak kwam kijken en hij zei dat ik naast een paar certificaten ook mijn rijbewijs mocht halen, zelfs als ik daarvoor twee keer moet afrijden’, glundert Mark.

Voor zijn Niveau 1 Entreediploma heeft Mark examens afgelegd in lezen, schrijven, presenteren en gesprek voeren. En dit interview… is natuurlijk een gesprek! Mark: ‘Terwijl ik word geïnterviewd, doe ik examen, haha. Nu alleen nog mijn proeve van bekwaamheid afleggen op mijn stage, en dan is mijn diploma binnen.’

Domino-effect

Hoe kan het dat het allemaal zo goed gaat, terwijl het voorheen niet goed ging? Mark: ‘Het is denk ik een domino-effect. Er zijn niet zoveel mensen die in mij geloofden, en ik geloofde niet in mezelf. Toen ik via Jacqueline een kans kreeg, ging ik mijn best doen. En dat werd beloond! Ik heb het wel gedaan, maar zonder haar was het niet gelukt.’ Ook het examen “gesprek voeren” ging uitstekend. Een 8!

Een nieuwe visie op leren, training en talentontwikkeling

Martijn Zaal van het Koppeling College: ‘Mark is een mooi voorbeeld van hoe wij een traject op maat willen gaan bieden. We hebben gekeken naar wat hij specifiek nodig heeft voor zijn toekomst. Mark moest in de praktijk aan de slag, maar wel met een “papiertje”.’ Volgens Martijn past de Entreeopleiding prima bij hem. ‘En het installatiebedrijf bood hem een baan met doorgroeimogelijkheden. Een unieke kans! Mark kreeg vertrouwen in zichzelf, de mensen om zich heen en de toekomst. De jongen die eerst niet uit bed te branden was, staat nu elke werkdag om 5 uur ‘s ochtends op. Zo vroeg, dat de slaapdienst denkt: kan je niet wat later wakker worden?’

Geïntegreerd dagprogramma

Docenten, behandelaren en pedagogisch medewerkers van de Koppeling zijn samen bezig met de ontwikkeling van een ‘geïntegreerd dagprogramma’: een nieuwe visie op leren, behandelen, trainen en talentontwikkeling. Jongeren leren niet alleen op school, maar de hele dag door. Hetzelfde geldt voor de orthopedagogische behandeling. Dit gebeurt niet alleen op de groep en tijdens de behandeling, maar ook op school en bij het leren. Naast reguliere schoolvakken volgen jongeren elke dag workshops, trainingen, therapieën en diverse cursussen die belangrijk zijn voor hun toekomst. Jongeren krijgen een traject op maat. Mark is een mooie voorbode van hoe dat er in de praktijk uit kan komen te zien.

Naar de website van de Koppeling.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *