Even voorstellen…

Mijn naam is Esmaralda. Ik ben als jeugdhulpverlener werkzaam binnen Spirit. Ik werk op een groep voor jongeren van 16 jaar en ouder, genaamd 16+.  We werken op een groep en ambulant. Ambulant betekent dat we gezinnen begeleiden waarbij de jongeren nog thuis wonen. Doel is om dat ook zo te laten blijven. Wanneer dat niet lukt kan een jongere tijdelijk bij 16+ komen. De combinatie van dit werk is voor mij de grootste uitdaging en maakt het tegelijk ook heel leuk. Met dit dagboek wil ik inzicht geven in de dingen die ik zoal doe tijdens mijn werk.

Vrijdag
Een slaapdienst zo aan het begin van het weekend kan vaak rustig zijn, maar tegenwoordig hebben we wat meer jongere jongeren (net 16 of zelfs nog 15) en die blijven graag op het pand, wat betekent dat ik vandaag een volle bak heb. Ik weet van tevoren dat het hard werken wordt, aangezien de problematiek van sommige jongeren elkaar kan versterken. Vol goede moed begin ik als er een jongen die 1,5 jaar bij ons gezeten heeft voor de deur staat. Hij komt zijn sleutels van het satellietpand*  inleveren. Hij heeft hem opgeleverd, dus zijn tijd bij ons zit erop. Samen kijken we nog even terug op de periode die hij bij ons verbleef. Een ontzettende groei heeft hij doorgemaakt, in het begin twijfelden we zelfs nog even of hij bij ons wel op zijn plek zou zijn. Nu hij hier weer voor me staat, is het een jongen die volwassen geworden is. Er is weinig meer over van het drukke, onzekere jongetje wat binnen kwam. Hij heeft zijn stoornissen onder controle, we hebben een hoop met hem meegemaakt, maar het is niet voor niks geweest. Hij heeft een prima traject doorlopen en woont nu via Kamers Met Kansen op een kamer. De volgende stap naar zelfstandigheid. Zijn positieve verhaal geeft me kracht voor mijn dienst. Zo wil ik dat het met de rest ook afloopt. Helaas blijkt mijn eerdere inschatting juist. Een van de jongeren heeft totaal geen zin in mij en de regels en structuur van 16+. Hij schopt tegen de regels, laat zich niet instrueren en trekt zijn eigen plan. Sommige van de andere jongeren gaan hierin mee, wat een gespannen sfeer oplevert. De jongeren die wel goed hun best blijven doen, beloon ik positief door met hen een kopje thee te gaan drinken. Ze vertellen honderduit over tatoeages, piercings, raps van Eminem en hun stages. Hierdoor kan ik mijn dienst enigszins positief afronden, hoewel de conflicten me een ontevreden gevoel geven.

Zondag - Dagdienst
Op deze zondag is het rustig op het pand. De meest jongeren zijn zaterdagavond gaan logeren, waardoor er maar twee jongeren op het pand zijn. In het weekend mag er tot 12 uur worden uitgeslapen, wat mij in de ochtend tijd geeft om rapportages te lezen en te schrijven en een hulpverleningsplan** af te ronden, die ik ter controle naar de gedragswetenschapper stuur. Ook ruim ik wat op in het pand en breng dossiers op orde. Om 13.30 uur zou ik een afspraak hebben met een jongen. Ondanks mijn herinneringssms’jes komt hij niet. Ik bel hem, maar beide telefoons staan uit. Ik bezoek het satellietpand waar hij woont, maar daar tref ik hem niet aan. Ik laat een briefje achter. Jammer dat hij er niet is, we hadden zijn vervolgplek zullen regelen. Hoe langer we daarmee wachten, hoe minder tijd er over blijft voor hij kan doorstromen. Op het satellietpand is wel een andere mentorjongere*** van me aanwezig met wie ik om 15 uur een afspraak had. Zij kan eerder, dus rijden we samen terug naar het centrum pand. We voeren ons mentorgesprek. We kijken terug op de evaluatie van eerder die week en concluderen dat zowel het gesprek als haar traject voorspoedig verlopen. School gaat goed, met haar psychische toestand gaat het steeds beter, alleen het contact met ouders verloopt totaal niet naar wens, dus daar gaan we de komende periode aan werken. We regelen nog wat praktische dingen, zoals de betaling van haar zorgverzekering en we melden haar aan bij Woningnet. Het is voor de lange termijn, maar wel goed om daar nu alvast mee aan de slag te gaan.
De rest van de dag verloopt rustig op het pand. De aanwezige jongeren maken er een hangdagje van, ze ondernemen weinig, maar zijn lekker loom aanwezig. Dat mag ook best op zondag!

Dinsdag - Ambulant werken
Aangezien ik het weekend gewerkt heb, was ik gister lekker vrij. Vandaag begin ik iets later, wat een voordeel van het ambulant werken is. Ik heb van mijn gedragswetenschapper feedback gehad op twee hulpverleningsplannen, die ik aanpas en verstuur. Er staan voornamelijk praktische dingen vandaag op het programma. Ik stel Bureau Jeugdzorg op de hoogte van hoe het met de jongeren gaat, ik probeer contact te leggen met de Hoenderloo Groep**** over een jongen die in november naar ons toe zal komen, helaas lukt dat nog niet, maar met zijn gezinsvoogd heb ik een kort overleg. Ook heb ik vandaag een afspraak gepland staan met de jongen die zondag niet kwam, maar ook vandaag laat hij verstek gaan. Zonde. Op een van onze satellietpanden staan nog spullen van een jongen die in maart al vertrokken is. Ondanks herhaaldelijk aandringen, heeft hij het nog steeds niet opgehaald. We hebben hem een laatste kans gegeven, die hij ook niet gepakt heeft. Helaas moeten we nu zijn spullen weggooien. Aangezien mijn andere afspraak niet kwam, heb ik hier mooi de tijd voor. Een behulpzame buurman helpt me met het opruimen van de box. Hij krijgt later deze week nog een plantje van ons voor zijn hulp.

Hoenderloo Groep = een instelling voor jeugdzorg en onderwijs die een tijdelijk thuis biedt aan ongeveer driehonderd jongeren met complexe (gedrag)problemen, die om diverse redenen niet meer thuis kunnen wonen.

Woensdag – Dagdienst
Samen met de stagiaire heb ik vandaag een dagdienst. Aangezien zij al ver in haar stage is, spreken we af dat zij de dagdienst draait en ik op de achtergrond aanwezig is. De meeste jongeren zijn vandaag naar school of stage, dus is het redelijk rustig op de groep. Collega’s lopen vandaag in en uit, het is op sommige momenten wel erg druk. Twee collega’s voeren een fasegesprek met een jongen. In een fasegesprek wordt bepaald of hij mag doorstromen van fase 1 naar fase 2*****. Hoewel hij goed zijn best gedaan heeft, lopen er een paar dingen niet zoals ze zouden moeten. Hij spijbelt regelmatig en heeft veel moeite met opstaan, waardoor hij te laat komt. Vandaag kan hij dus nog niet doorstromen, volgende week krijgt hij opnieuw een kans. Dan wordt er in een nieuw gesprek bekeken of hij dan wel klaar is voor de volgende fase. Hij reageert hier goed op.
Ook ik moet vandaag nog in gesprek met een jongen. In een van mijn voorgaande diensten hadden we een conflict, waarbij zijn agressieprobleem hem bijna parten speelden. Hij was zo boos op mij dat hij mij in zijn blinde woede bijna was aangevlogen. Dankzij het ingrijpen van onze andere stagiair liep het goed af. Nu we met elkaar in gesprek zijn, kan hij terug kijken op de situatie en begrijpt hij dat zijn handelen niet zo verstandig was. Aanstaande maandag heeft hij zijn intake bij De Waag voor een agressieregulatie training. We hopen beiden dat dit hem kan helpen in het leren omgaan met zijn agressie. Het zou zonde zijn als zijn traject hierop stuk loopt. Aan het einde van het gesprek geven we elkaar een hand en kunnen we weer prima met elkaar door één deur.

Donderdag – Ambulant werken
De laatste werkdag van deze week begint om 9 uur. De vader van het meisje met wie ik zondag een gesprek had, komt op kantoor. Hij is naar Marokko geweest en heeft koekjes, olijven, verse olijfolie en nog wat exotische producten voor zijn dochter meegenomen. Aangezien zij haar vader voorlopig niet wil zien, zal ik zorgen dat het bij haar terecht komt. Vader wil graag met mij in gesprek, hij snapt nog steeds niet dat zijn dochter hem niet wil zien. Zo goed en kwaad als het gaat probeer ik hem uit te leggen hoe dit gaat. Ik merk dat de taalbarrière en cultuurverschillen het voor vader moeilijk maakt om te snappen dat zijn dochter deze beslissingen genomen heeft. Ik toon begrip, maar blijf ook aangeven dat ik zijn dochter niet kan dwingen tot contact. Dat lijkt hij uiteindelijk te begrijpen, maar vanuit zijn zorg en liefde voor zijn dochter vindt hij het moeilijk te accepteren.
Hierna moet ik snel door naar de redactievergadering van ons personeelsblad. Ontzettend leuk om mee te mogen denken en schrijven aan het blad wat alle 1200 medewerkers in de bus krijgen. Na de vergadering, snel terug naar mijn eigen kantoor voor nog even wat telefoontjes, het lezen van de rapportages, mijn email en om het gesprek van vanochtend uit te schrijven. Hierna ben ik op de fiets naar een moeder en dochter gegaan met wie ik een gesprek gevoerd heb. Hoewel dit gezin echt op de goede weg is, blijven met name de huisregels een struikelblok. Ik help de moeder en dochter om hier eenduidigheid in te krijgen en we schrijven de huisregels op, zodat er geen discussie meer over kan ontstaan. Geen zwaar gesprek, maar wel zeer nuttig. Dit gesprek vindt plaats in de buurt van het satellietpand waar ik eergisteren de box heb opgeruimd. Ik ga even bij de buurman langs en laat voor hem een plantje achter, aangezien hij er niet is. Ik controleer ook even hoe het pand erbij staat, waarna ik weer terug fiets naar kantoor. Daar wacht de dochter van de man van vanochtend op me. Ik geef haar de spullen van vader en we kletsen nog even over haar school en maken een nieuwe afspraak voor een gesprek. Tot slot heb ik nog een afspraak met de jongen die me al twee keer heeft laten zitten. Helaas komt hij ook deze keer niet. Het gesprek blijft belangrijk, dus volgende week nog maar weer een poging wagen..

* Satelietpand =  een kleinschalige wooneenheid voor 1 tot en met 4 jeugdigen. In een satellietpand is regelmatig begeleiding aanwezig, maar niet continu. In sommige satellietpanden woont een volwassen toezichthouder.

** Hulpverleningsplan = een plan waar onder andere de doelen en afspraken tussen de begeleider en jongere of gezin in staan.

*** Mentorjongere = een jongere waarvan de hulpverlener mentor is.

**** Hoenderloo Groep = een instelling voor jeugdzorg en onderwijs die een tijdelijk thuis biedt aan ongeveer driehonderd jongeren met complexe (gedrags)problemen, die om diverse redenen niet meer thuis kunnen wonen.

***** Fase 1 en 2 = Jongeren doorlopen de verschillende fases gedurende hun traject. Bij elke fase horen verschillende doelen, ontwikkelingsgebieden, vrijheden en verantwoordelijkheden.